onsdag 12 september 2012

En speciell dag.

Dagens datum 11:e september är speciellt, så klart. Många amerikanska flaggor på halvstång runt omkring staden och en del en del tweets på ämnet. Men jag trodde man skulle prata mer om det. Kanske är det en så djup nationell sorg att det blir för personligt att prata om, ja jag kan bara spekulera. Helt klart går många tankar dit idag. En händelse som påverkade hela världen på så många olika sätt.

Ja. Nu till mer ytliga saker. Igår dog min dator, lyckligtvis efter jag precis gjort klart fyra timmars plugg. Verkligen, just efter. Jag skulle börja göra andra saker och precis som jag tryckte igång SVTplay så dog hela skiten. Nej skit ska jag inte säga, den har krigat tappert och länge (i sex år närmare bestämt, troligen nåt år efter bäst före-datum). All cred. Dock blir det ju som sagt lite problematiskt nu. Tur det finns bibliotek.
Och telefoner.

Idag har jag ätit världens bästa bästa mat. Köttbullar med potatismos, gräddsås, lingonsylt och hårdbröd med smör och Västrbottensost på. Det kändes så bra att det nästan kom en tår. Mycket, mycket tacksam tjej återfinns på Promenade Court ikväll.

Apropå mat och sånt. Det är intressant hur man inser att uppskatta saker på riktigt när man är borta från dem, och hur man lär sig om sin egen kultur när man kommer i nära kontakt med en annan kultur. Här knäcker alla fingrarna, hemma blåser man bubblor. Ja vilketh exempel.

2 kommentarer:

frida sa...

jag önskar att någon här kunde bjuda mig på svensk mat som mtex köttbullar och potatismos, eller blodpudding eller ja mm.. mattankarna kan flyga iväg långt..

Längtar till JULBORDET, farlig tanke.

ps: tur att du har trådlöst nätverk i huset så du iallafall kan kommunicera med folk runt om kring!

Känns viktigt för mig, PUSS

Anonym sa...

Men tänk, jag glömde att det var nine-eleven. Det känns ju konstigt att glömma en sådan dag. Den där dagen låg jag ju i sängen, sjuk, och såg det andra planet flyga in i tornet. Du har verkligen rätt, det finns händleser som leder till ett "före" och "efter". Nine-eleven är en kollektiv sådan dag. Själv har jag egna, personliga sådan före-efter-dagar. Ja, du vet ju. Inget blir sig likt mer, men livet går vidare. Så är det.

Puss puss min gumma! PS JÄKLA dator.