onsdag 7 november 2012

Election day.

Idag är det val här i USA, för den som missat det. De pratas mycket om ekonomin, "Economy, Stupid". Helt klart huvudfrågan. Mycket snack också om abortfrågan, vilket bara känns märkligt. Men det är ju annorlunda här. Jag sitter mitt i en republikanstat och hoppas på Obama, vilket resten av världen också gör. Enligt en internationell undersökning var det bara Pakistan av ett tjugotal länder som skulle välja Romney till president. Man glömmer att de ju faktiskt röstar vem som ska vara president i deras land, att de inte tänker på oss andra. Så klart. Men många verkar inte inse hur stor påverkan resultatet har på hela världen. Men ja, nåt verkar amerikanerna ju ha missat.

Vi sitter med CNN på och jag följer även på dn.se. Det är galet jämnt. Just nu leder Romney med 637 röster i vågmästarstaten Florida. 637 av över 7 miljoner röster. Sjukt. Jag blir nervös.

Annars har det inte varit så där överdrivet mycket prat om valet, i alla fall inte i hockeykretsar. Men det är ju å andra sidan en klassiker. Jag tycker det är lite skrämmande att jag som foreigner verkar ha bättre koll än många amerikaner. Men ja.

Hur som helst är det lite häftigt att vara här när det är val, speciellt. Även intressant att jag råkade vara i USA sist när det var val, när Obama blev vald. Hoppas på en repris.

1 kommentar:

Anonym sa...

Va, var du i USA när Obama blev vald? Det visste jag inte. Turnering eller?

Var halvvaken fram till 03.30. Då hade fortfarande Romney ledningen och precis som du sa, låg Florida och vägde. Osäkert, ända tills jag somnade. Vaknade till Obamas seger. Känns bra för USA och för oss övriga, precis som du säger...
Puss