fredag 16 november 2007

Allt genom inget=1

Häromdagen kom jag på en sak, man skulle kunna säga att jag var smart. Denna tanke kom mitt på dagen och sannolikheten för det är väldigt liten eftersom jag kommit på att man är smartast på kvällen, således var det alltså mindre sannolikt att jag skulle komma på denna smarta sak än sannolikheten för att livet ska uppstå, eftersom livet redan måste ha uppstått för att jag ska kunna komma på denna smarta sak...
Hur som helst, jag var på matten och hade väldigt väldigt (extremt!) tråkigt när jag kom på att ett foto inte kan vara just ett ögonblick. Tex: exakt 10 centimeter finns inte i verkligheten, det går alltid att hitta en liten del som är, säg, utöver dessa 10 cm, tex 10 cm och 1/1 000 000 cm, alltså kan 10 cm lika gärna vara 10,000000000000000000001 cm... Detta borde även gälla tidsenheter, EXAKT en sekund finns inte (det kanske är 1,00000001 sekund?), vilket gör att exakt NU inte finns eftersom det alltid går att dela upp i ännu mindre enheter. Alltså kan inte ett foto vara bilden av ett exakt ögonblick eftersom det alltid finns mindre enheter, fotot kan alltså vara bilden av vad som hände mellan 1,000000000000001 sek och 1,000000000000002 sek. Tadaa!

"Aså.. Drottningen är fan kung!"

2 kommentarer:

Laura Alexis sa...

haha naturjohanna filosoferar;)

Anonym sa...

men du, man kan ju ändra slutartiden på kameran... och då bestämmer man ju hur långt ögonblicket ska bli... hmm. kanska har fel men men.