lördag 16 februari 2008

In hate we trust

Det är jobbigt när man vet precis vart man är, men inte har nån aning om vart man ska. Ungefär som när man står i ett vägskäl i livet, eller när man helt enkelt bara är lite vilsen på Lerbäcken.


Hamnade på Norrbottensmuséet idag, av alla ställen. Jag skulle leta upp mina glömda kemiböcker på Hälsans och kom på att jag såg på regionala om en utställning, "In hate we trust", för en vecka sen. Så när jag såg huset tänkte jag att det är väl lika bra att kika in när man liks har tid och vägarna förbi. Och, jag känner inte direkt några regrettankar, sjukt starka och ångestframkallande. Bilderna är vid första anblick vackra, tagna på ett sätt och med ett sånt ljus som får dem att se ut som gamla målningar, associerade till Da Vincis "Nattvarden" faktiskt. Kollar man lite närmare på bilderna är de inte så värst vackra längre, In hate we trust handlar om hatbrott mot homosexuella. De är vissa brutala. Starkt var ordet.

(Shit. Det blev lite som en bokrecension)

Skulle gärna vilja lägga upp några av bilderna, men vill inte tjabbas med upphovsrätt och sån shit, så hänvisar till Elisabeth Ohlson Wallins hemsida istället: http://www.ohlson.se/utstallningar_inhatewetrust.htm
For once nån som tänker innan de agerar. Det där med upphovsrätt alltså.

Yee

1 kommentar:

Anonym sa...

men de finns en bild på den där hemsidan som är som nattvarden fast lite uppdaterad version.. kolla under ecco homos.